X
تبلیغات
رایتل

---->

آیا شما هم در محیط کار خود ، با مدیری سلطه جو، همکاری  سخت گیر یا حتی مشتریان سمج و بد قلق که شما را کاملا عصبی می کنند سر وکار دارید؟ آیا هستند کسانی که در محیط کارتان به شما احساس بی لیاقتی، بی ارزشی و بدبختی را القا کنند؟

 

به گزارش بانکی دات آی آر همیشه افرادی با شخصیت های سخت و آزار دهنده در محیط کار پیدا می شوند ، و این یک حقیقت است که نه در محیط کار تنها، بلکه در بسیاری از مقاطع زندگی با آن روبرو هستید. برخورد با این افراد زمانی راحت تر است که آن فرد شخصیتش به عنوان شخصی منفور در میان عامه پذیرفته شده باشد و یا تاثیر منفی رفتارش فردی نبوده و بر بیش از یک نفر باشد. اما زمانی این شرایط سخت تر و غیر قابل تحمل می شود که فرد به تخریت شخصیتی شما ، به صورت فردی  بپردازد.اغلب این کار را با نقابی بر چهره و در خفا انجام می دهند تا همیشه خود را تبرئه و شما را متهم کنند.

 

با پذیرفتن این حقیقت که شما هرگز نمی توانید آن ها را تغییر دهید، می توانید با اجرایی کردن 10 توصیه زیر با این مشکل به نحو درست و مناسبی مواجه شوید و از این که قربانی رفتار آن ها  باشید جلوگیری کنید.

 

1.    شناخت مشکلات رفتاری مردم
سعی کنید بدانید چه زمانی همکارتان زبان تلخ یا رفتار زهر آلود خود را به کار می گیرد. این افراد با این گونه شخصیتی در همه شکل و قیافه ای هستند و مطمئنا به واسطه ظاهرشان رفتارشان تغییر نمی کند. برخی مدام فقط حرف می زنند و به حرف دیگران توجهی نمی کنند. برخی حرف آخر را باید بزنند. برخی اصلا تعهد به همکار بودن را فراموش می کنند. برخی به هر چیزی مسئول نمی باشند ایراد وارد می کنند و نظر می دهند. این افراد می توانند با خود شما را پایین بکشند و با ایجاد شایعات ، فضولی های نابجا، ایجاد مفسده ، رقابت ناسالم کل کار شما را زیر سوال برده و آسیبی جبران ناپذیر وارد کنند.

 

2.    مدیران بدخلق را بشناسید
چه برایتان خوشایند باشد و چه خوشایند نباشد، آن ها مسئول و بالادست شما محسوب می شوند و بر کار شما نظارت دارند. اگر می خواهید کار خود را حفظ کنید، هنر شما این است که بدانید چگونه در مدت زمان طولانی با افراد متکبری که در نظر دارند جز به جز رفتار شما را تحت نظر بگیرند مواجه شوید و به عوض فرار به درستی ارتباط برقرار کنید. اگر می خواهید در انجام این کار موفق باشید از این که رئیس خود را درمقابل خود قرار دهید و باعث رفتار تدافعی او شوید خودداری کنید. این خطرناک ترین کاری است که می تواند صورت بگیرد که اگر منجر به اخراج نباشد ، محیط کار شما را به جهنم تبدیل می کند.

 

3.    شناخت صحیح موقعیت خود
گاهی به دلیل رفتار های غیرحرفه ای خود دچار شوک می شوید.به عبارتی دیگر از رفتار نامناسبی که انجام داده اید خود آزرده و ناراحت می شوید. در این مواقع نفسی عمیق بکشید و سعی کنید به درستی از آن چه که انجام داده اید شناخت کافی به دست آورید. این را مطمئن باشید که  شما تنها کسی نیستید که این مسئله را تجربه می کنید. انطباق پذیری با محیط کار و همکاران طی کردن این مراحل می طلبد.

 

4.    رفتار محکم و مقتدرانه ای را برگزینید
مادامی که شناخت درست و کاملی از موقعیت و شرایط خود پیدا کردید، باید بدانید که در صورتی که تصمیم بر ماندن در آن محیط کاری را داشتید، باید برای بهبود آن تلاش کنید و بهبود شرایط میسر نمی شود مگر شما کار درست انجام دهید. در واقع ، فرار از این افراد و تصمیم بر گوشه گیری همه چیز را بدتر می کند. بگذارید همکار مغرض شما بداند که شما وارد بازی او نمی شود و در مقابل این عمل او ایستاده اید و اگر لازم بود شدت عمل بیشتری را به خرج دهید. تسلیم شدن در برابر این افراد سلامت محیط کاری شما را بیشتر به مخاطره می اندازد.

 

5.    اجازه ندهید مشکتان به معضلی بزرگتر تبدیل شود
اجازه ندهید مشکل به درازا بکشد و به موقع عمل کنید. زمانی می رسد که از این که عمل منطقی شما نتیجه بخش نیست، بیشتر آزرده می شوید. علت آن هم به انجام ندادن عکس العمل به موقع باز می گردد. البته این را هم یادآور باید شد که بهتر است زمانی عکس العمل درست  را انجام دهید که واقع بینانه بتوانید عمل کنید و بر احساسات خود کنترل داشته باشید. 

 

6.    اعتبار و شهرت خود را فنا نکنید، پاسدار آن باشید


اعتراض مدام به شرایط می تواند شما را در میان همکاران به فردی ناسازگار تبدیل کند. مدیران نسبت به عدم توانایی شما در حل مشکلاتتان مطمئن می شوند. این بدان معنی نیست که مشکلات را باید تحمل کنید بلکه می بایست نسبت به حل آن توانا بوده یا در شرایط غیرممکن مناسب ترین راه را یافته و ترتیب اثر دهید و از اعتراض های پی در پی خودداری کنید. اگر با مشکل ثابتی در کار خود مواجه هستید آن را نباید به سایر کارها ربط دهید. واقعیت این است که در چنین شرایطی به مشکل و حقیقت موجود توجه نمی شود ، درعوض این رفتار و عکس العمل شما در قبال مشکلات است  که زیر ذره بین قرار می گیرد. بدین وسیله بخشی از شخصیت و اعتبار شما نمایان می شود.

 

 

7.    خودتان را شبیه به این افراد نکنید


گاهی ما برای آن که بر مشکل رفتاری طرف مقابل خود غلبه کنیم علی رغم میل و منش واقعی مان ، برخی رفتار های خود را شبیه به همکاران بدخلق و ناهنجارمان می کنیم تا با شباهت رفتاری کمی از تضاد موجود بکاهیم و بر وی غلبه کنیم. این افراد رفتارهای ناهنجار بسیاری را صورت می دهند که شما نمی خواهید خود را درگیر آن کنید. ارسال پیام های بی نام در غالب غیبت و تهمت به دیگران و بسیار ی دیگر از این اعمال مشابه. هرگز رفتار آن را و حتی بخشی از آن را در دستور کار خود قرار ندهید.

 

 

8.    مشکل خود را خصوصی نزد خود نگه دارید


نحوه رفتار شما و انتخاب روش مواجهه با افراد متفاوت در محل کار را امری شخصی نگه دارید و هیچ گاه کنترل رفتارتان را در مقابل سایر همکاران و رئیس خود از دست ندهید.مطمئن باشید علنی شدن مشکلات شما نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد بلکه به مشکل شما خواهد افزود.

 

 

9.    اولین قدم را شما را بردارید


در صورتی که احساس کردید که همکارتان نیز علاقه دارد تا در نحوه رفتار و رابطه اش با شما تجدید نظر کند، سعی کنید شما در این امر پیش قدم باشید. شاید این عبارت برای شروع و برقراری مکالمه تان کمک کننده باشد، " من متاسفم اگر رفتاری کردم که شما را آزرده کرده است. شاید اشتباه از جانب من بوده است."

 

 

10.    استفاده از نقطه نظرات مخالف خود


اگرچه ممکن شما از شخصیت رئیس و یا همکارتان خوشتان نیاید، اما همچنان می توانید از ایده ها و نقطه نظرات مناسب آن ها استفاده کنید. اگر امری قابل ستایش در مورد آن ها می یابید در وقتی مناسب و مقتضی آن را به زبان بیاورید. مطمئن باشید این از شما چیزی را کم نمی کند که به شخصیت شما می افزاید. اگر این افراد بدانند که شما فردی منصف و وفادارید آن وقت آن ها هستند که به دنبال شما می آید و از شما می آموزند .آنگاه با همه تضاد ها طرفین می توانند ارتباطی منطقی با هم برقرار کنند.